Gunnar

"Vad är konst?
Konst är något som görs av konstnärer.

Vad är en konstnär?
Någon som gått en konstnärlig utbildning
eller någon som hängt ut sina verk på muséer eller gallerier."

Det fastställde min bildlärare Gunnar häromdagen. Visst kan man förenkla det som så, men resonemanget innehåller vissa brister. Till exempel skulle det leda till att jag var en konstnär, för när jag gick i lågstadiet hade mitt fritids gallerier och utställningar där alla vi barn fick hänga ut våra tavlor och teckningar. Jag frågade Gunnar om det låg till så, och det gjorde det tydligen. Visst vore det väldigt trevligt att kunna titulera mig som så, men inte fasen är jag någon konstnär! Det enda jag gjort är att måla en hund med en godispåse på huvudet, och det var typ tusen år sedan. Det hörs ju till och med på det hur knäppt det är! Någon som helt saknar konstnärlighet, för jag är ärligt talat inget vidare på att måla, tycker inte jag ska få kalla sig konstnär, och det tycker jag de flesta borde hålla med om.

Det vi skrev skulle också innebära att någon bra mycket mer konstnärlig typ än jag inte skulle kunna få kalla sig konstnär ifall att den inte hängt ut på något galleri. Tänk om Picasso, Dali eller da Vinci himself hade levt som enstöring och aldrig hängt ut något? Eller kanske varit lite extra trotsiga och vägrat visa upp sina verk på det sättet? De är lika mycket konstnärer ändå, även om de skulle motsatt sig just det här med gallerier.

Jag tycker i alla fall att det låter helknäppt.

Något annat konstigt som jag tycker är det vi fick skriva till idag.

"Konst är ett föremål som förlorat sin funktion."

"Vadå, är mitt trasiga Gameboy konst då eller?", ropade någon genast ut då. "Javisst", svarade Gunnar. Ett trasigt Gameboy, inte fasen är det konst. Jag orkar inte ens hålla någon längre förklaring till varför jag inte tycker det, det säger ju sig självt.


Jag undrar verkligen vem som har skrivit dessa konstiga regler, och jag undrar också hur min bildlärare kan stå och lära ut något så knäppt. Jag tror aldrig han ens ifrågasatt det, för allt han sa lät som en hel självklarhet. Därför var det så gott som omöjligt att själv försöka få honom att göra det, och när jag drog upp exemplena om mig själv som konstnär och det trasiga gameboyet så bara nickade han och sa att, ja, så var det. Men det hörs ju att det är fel, fel, FEL! Och ja, det var bara det jag ville säga.


Tschüss. 

Kommentarer
Postat av: Fiski

jag förstår dig! ibland är bildlektionerna väldigt flummiga, men ack så härliga! (:

2008-03-19 @ 20:44:14
URL: http://skinnyxpuppy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0