Urban

Ni som har några planer på att se pjäsen "Kamratstödjaren" bör låta bli att läsa detta. Om ni trotsar mig och läser ändå, var snälla och avslöja inget om handlingen för klasskamrater/andra som ska se den.

Måndag förmiddag. Klassen ska få äran att se på en pjäs, vilket alla är väldigt glada över. De som inte vill erkänna att de faktiskt skulle kunna få ut något ur pjäsen, tycka att den är bra, ursäkta sitt glada humör med "Vi slipper ju i alla fall gympan".

Redan innan vi kommer in i fritidsgården där den ska hållas viskas det. "Alltså, hallå, det är två killar som typ hånglar och allting, de bara smeker varandra och allt är skitäckligt! Det var en i C1 som sa det, seriöst, jag kommer fan spy", låter det. Någon berättar att hon inte kommer stå ut, hon kommer gå fram och avbryta hela spelet för att det kommer vara så äckligt. Själv försöker jag skickar arga blickar och säga att det inte alls är äckligt, samtidigt som jag hyssjar ner det hela. Kul att veta slutet innan, liksom? Hälften av klassen får reda på vad som händer, men de flesta killarna går in i salen utan att ha en aning om det hela.

Pjäsen sätter igång. De flesta är redan inställda på att det kommer bli skittråkigt, det är bara två skådespelare och nästan ingen rekvisita över huvud taget. Vid andra scenen ändrar de flesta åsikt, en hel massa skämt om klamydia och herpes får alla att skratta och många vrider generat på sig.
Efter ytterligare scener framgår det att en av karaktärerna är gay. Folk viskar lite med varandra men är inte direkt chockade, han har ju hel tiden verkat lite så där lagom mysko som ju bögar ska vara. Chockade blir de däremot då den "tuffe" karaktären plötsligt kysser töntkillen, några scener framåt. Om man nu kan kalla det kyss. En puss på munnen, snarare. Inga tungor eller något. Jag ser mig omkring med en "vad var det jag sa"-uppsyn. Jag hade ju sagt att det inte skulle vara äckligt. Killarna bakom verkar dock inte dela min uppfattning. Jocke J sitter och låtsas kräkas, upprepar gång på gång "Fy fan alltså! Fy fan vad äckligt, jag spyr", Mattis och Tim håller med. Crossnördarna är röda i ansiktet, även de chockerade och generade. De vet inte riktigt vad de ska tro.
Tuffa tjejerna ger varandra blickar, de ser rätt äcklade ut de med. Själv sitter jag där och känner mig ganska hopplös, jag vill skrika ut att det inte var något äckligt alls. Men det kan jag inte. The pjäs must go on. Och det gör den.

I nästa scen får vi se de omtalade smekningarna, som egentligen bara var en smekning i singularis. Om det ens var det? Det hela gick i alla fall till som så, att den ena av dem lade sin hand på den andres lår. Höll kvar den i, vad kan det varit? Fem sekunder, kanske. Jocke bakom frustar ännu mer nu, "Fy fan alltså". I scenen kramas de en gång också, möjligen två. Det är allt. Allt är väldigt o-äckligt. Med en kille och en tjej så hade ingen ens reagerat. Tydligen är den skillnaden väldigt stor för vissa, eftersom många knappt kan stå ut med att se det. Men alltså, kärlek som kärlek? Spelar verkligen könen så stor roll? Bara för att någon råkar bli kär i någon som inte tillhör "rätt kön", ska den då bli dömd till att äckla och chocka folk i resten av sitt liv? Mötas av fördomar var den en går?

Några av frågorna ställde jag till killarna, där efteråt.
"Jag blir äcklad, det finns inget jag kan göra åt det. Nej, det hade inte varit lika äckligt med en tjej och en kille, det är bara bögar som är det. Om det varit tjejer däremot...", svarar Jocke J. Därefter urartar det hela i en diskussion om tjejer som hånglar, eller något. Jag stannar inte för att lyssna, utan går därifrån. Innan dess lyckas jag få ur crossnördarna, att lite äckligt var det nog allt. Ingen av dem har något emot homosexuella, de är bara äckliga.

Och hur kul vore det om någon av dem som satt med råkade vara homo? Skulle det bli så kul för den att "komma ut ur garderoben" då? Är det inte tillräckligt svårt ändå, även om man slipper veta att man kommer mötas av en värld av fördomar och puckon? Bläk, jag blir arg. Irriterad. Det var en bra pjäs, jag tyckte om den, men jag hade hoppats på att den skulle ge folket i klasen men bättre inställning till homosexualitet, men den verkar snarare försämrats. Jag har hur som helst fått en sämre inställning till min klass, det är en sak som är säker.

Kommentarer
Postat av: Soffe

Skitbra blogg! Blir så otroligt trött på en del människor alltså.

2008-03-08 @ 13:03:01
Postat av: Fiski

underbar blogg! jag hatar linghem. den skolan är så fruktansvärt.. svensk. o___O

2008-03-10 @ 07:40:35
URL: http://skinnyxpuppy.blogg.se
Postat av: Ebba

love your blogg, okey? :)
men åh vad jocke j är... äcklig! "men två tjejer därimot..." ushhhhh. ingen tjej i hela världen kan väl tänkas tycka om honom ändå. dryg, ful, taskig osv.

det sägs ju att det finns minst 1 hb person i varje klass. och någon av crossnördarna eller kanske tillomed jocke j kanske är homosexuell eller bi.
tycker jävligt synd om den personen isåfall :(

2008-03-13 @ 20:16:30
URL: http://bruised.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0